Over mij

Klantgerichtheid is er bij mij ‘ingebakken’, letterlijk en figuurlijk als banketbakkersdochter. Toch dacht ik lang geen ondernemer te willen zijn, juist omdat ik zag wat het betekende. Nu jaren later zie ik in hoeveel impact en verschil ik kan maken voor ondernemers.

Hard werken en geen zorgeloze vakanties

Van kinds af aan heb ik altijd mijn ouders hard zien werken in de banketbakkerij. Destijds waren op zondag de winkels nog niet open, maar dan werd natuurlijk de boekhouding gedaan. Elke dag waren zij bezig met de zaak. De dagen voor kerst sliep mijn vader zelfs maar 2 uurtjes. Op vakantie werd er regelmatig naar de zaak gebeld en als er een probleem was, dan was dat moeilijk los te laten en kon er niet meer zorgeloos worden genoten van de vakantie.

Zo was tijdens een vakantie de bruidstaart specialist gewond geraakt tijdens een stoeipartijtje in de bakkerij. Hij had zijn neus gebroken. Sowieso met vijf man in de bakkerij en twee personen (mijn vader en de bruidstaart specialist) minder, mis je al meteen veel mankracht. Bovendien was er voor dat weekend een bruidstaart besteld. Binnen de banketbakkerij is dat een high-end product waar veel aandacht aan wordt besteed en perfect moet zijn. Het is tenslotte voor de klant een belangrijke dag in het leven. Dus er was op zulke momenten dan veel stress tijdens de vakantie.

Dat was dan ook de beleving die ik had van het ondernemerschap en daarom koos ik ervoor om in loondienst te gaan voor meer vrijheid en minder zorgen. Maar de behoefte aan ondernemen heeft altijd wel in mij geborreld.

Behoefte aan ondernemen begon te borrelen

In onze familie is lekker eten een dagelijks thema. Ik geniet vooral om met een gezelschap aan een grote tafel te zitten en leuke, maar ook serieuze gesprekken te voeren, verbinding te maken met elkaar. Ik kreeg vaak complimenten over de diners die ik organiseerde. Ik deed dat met gemak en dat werd mijn eerste idee om te gaan ondernemen. Met vol enthousiasme begon ik aan 2 opdrachten voor 20 personen met een goed draaiend proces in de keuken, maar al snel kwam ik erachter dat het erg eenzaam was om de hele dag alleen in de keuken te staan. Dit blijft leuk voor thuis, maar werken aan een goed draaiend proces doe ik liever met een team.

Mijn expertise ontwikkeld en mijn passie ontdekt

In die tijd van de kookopdrachten was ik net een paar jaar in dienst bij een wereldwijde gassenleverancier, Linde Gas, en kreeg ik de kans om projectwerk te doen. En te werken met verschillende functieniveaus van directie tot en met de operationele afdelingen.

Ik werkte met teams uit verschillende landen en met verschillende functies zoals klantenservice, verkoop, marketing, financiën, techniek, logistiek, productie, inkoop en IT.

Van nature bedenk ik altijd of het beter en sneller kan. Ik ben enorm oplossingsgericht en zie overal mogelijkheden. Ik voelde me als een vis in het water en ontdekte hier mijn passie voor procesoptimalisatie. Klantgerichtheid is er bij mij ‘ingebakken’, letterlijk en figuurlijk als banketbakkersdochter. Het is belangrijk om te luisteren naar je klanten. Ga serieus om met klant feedback en klachten. En gebruik deze informatie om je processen te verbeteren. Je realiseert kortere doorlooptijden, lagere kosten en hogere klanttevredenheid. Zodat je klanten graag zakendoen met je. En graag klant blijven. Je verbetert je bedrijfsresultaten en je klanten zijn happy. Ja! Daar word ik heel blij van. Het geeft mij veel energie en voldoening.

Binnen Linde Gas ben ik begonnen met kleine projecten en deze werden steeds groter. Voor meerdere landen tegelijk en afdelingsoverschrijdend. In de laatste 5 jaar in de functie van Lean Six Sigma Black Belt. Nee, ik heb geen judo of karate graad, al zou ik dat wel nog willen leren 🙂

De methodiek helpt mij om zo slim mogelijk processen in te richten, bottlenecks weg te nemen en te reduceren tot de essentiële taken die klantwaarde toevoegen. Ogenschijnlijk onoplosbare problemen kun je zo eenvoudig aanpakken, waardoor je de efficiëntie en klanttevredenheid verhoogt.

Ik help jou om klanttevredenheid en bedrijfsresultaat te verbeteren

Ik zie veel bedrijven waar werk niet in een keer goed gaat. Daarom is het ook niet zo vreemd dat de kosten van deze bedrijven hoger zijn dan nodig is. Over het algemeen zijn 10% tot 40% van de totale bedrijfskosten onnodig. Die kosten worden veroorzaakt, direct of indirect, door fouten. En wanneer je fouten elimineert, gaat ook je klanttevredenheid omhoog. Kun je nagaan wat een potentieel aan verbetering voor je onderneming en je klanttevredenheid.

Nu ik projectwerk en procesoptimalisatie als expertise heb kunnen ontwikkelen in ruim 12 jaar binnen het wereldwijd bedrijf, zet ik deze expertise in voor ondernemers. Ik wil ondernemers helpen om een structuur op te bouwen en processen in te regelen die goed werken. Processen simpeler maken en sneller en klantgerichter. Ik geloof dat je bedrijf succesvol groeit, wanneer je luistert naar je klanten en je service blijft verbeteren. Je onderneming heeft dan een goed fundament om verder te groeien en betere bedrijfsresultaten te realiseren. En niet te vergeten, dat jij zorgeloos van je weekenden en vakanties kan genieten 😉

Typisch Marie José

Meerdere keren per week ga ik naar mijn favoriete yoga plek. Nu ik aan het afvallen ben, gaat het dubbel vouwen steeds makkelijker 😉

Kleuren maken mij extra vrolijk. Ik wissel graag af met brillen in diverse kleuren. Kleurrijke kleding en sjaals draag ik graag. Mijn favoriete sjaalwinkel bestaat helaas niet meer, maar wel beter voor de portemonnee 🙂

Waar thee wordt verkocht, stap ik even binnen om iets nieuws te ontdekken. Ik lust geen koffie, maar wel thee! Ik ben een echte thee fan met zo’n 50 soorten thee in huis.

Ik heb een zoon en dochter die nu jong volwassen zijn. Ik ben super trots op hen. En ik geniet om ze te zien ontwikkelen.

Ik ben dol op boeken over mijn werk en persoonlijke ontwikkeling. Voor onderweg gaat de e-reader mee en thuis heb ik een kast vol met boeken op kleur gesorteerd.

Laat je van je horen?

Wil je een keer samen een heerlijk kop thee drinken? Of een goede koffie natuurlijk als jij daarvan houdt. En wil je met mij delen wat jij graag zou willen verbeteren aan je onderneming. Waar je nu tegenaan loopt? Misschien voel je dat ik je verder kan helpen.

Laten we samen kijken of er een klik is en we iets voor elkaar kunnen betekenen. Vul je contact gegevens hier in en ik reageer binnen 24 uur op je bericht.